Parafia Rzymskokatolicka Św. Andrzeja Boboli

Karmelek z Czernej

19-01-2020

W czasie zimowych ferii, 17 stycznia, część młodzieży naszej parafii udała się na Jurę Krakowsko-Częstochowską, by nawiedzić klasztor Karmelitów Bosych w Czernej. Najpierw, dzięki Przewozom Regionalnym dotarliśmy do Krzeszowic, skąd szlakiem turystycznym, po godzinnym spacerze, dotarliśmy na wzgórze klasztorne.

Najpierw mieliśmy okazję uczestniczyć we Mszy św. sprawowanej przy głównym ołtarzu klasztornego kościoła pw. św. Eliasza, proroka. Dowiedzieliśmy się, że to on właśnie jest jednym z inspiratorów karmelitańskiego sposobu życia (mieszkał w Górach Karmel, w Ziemi Świętej, tam też zamieszkali pierwsi zakonnicy i stąd ich nazwa).

Po krótkiej przerwie nastąpiło zwiedzanie klasztoru. Rozpoczęliśmy ponownie od kościoła, który jest jednocześnie sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej. Dowiedzieliśmy się, że klasztor powstał w początku XVII w. jako pustelnia karmelitańska i choć obecnie nie pełni już takiej funkcji, to w okolicy można jeszcze znaleźć resztki muru okalającego ogromny teren pustelni i pozostałości niektórych zabudowań. Nawiedziliśmy także kaplicę z relikwiami św. Rafała Kalinowskiego i cmentarz klasztorny.

Duże wrażenie zrobiło na nas nowoczesne, multimedialne muzeum karmelitańskie, prezentujące historię klasztoru i życie zakonników. Ciekawe było również muzeum misyjne urządzone na sposób afrykańskiej chatki. Na koniec wspięliśmy się także na punkt widokowy, znajdujący się w pobliżu przyklasztornej drogi krzyżowej. Niestety mgła popsuła nam nieco plany i widoki.

Po tej sporej dawce wrażeń zasiedliśmy do obiadu czekającego na nas w przyklasztornej restauracyjne. Na koniec, w zapadających powoli ciemnościach wróciliśmy piechotą do Krzeszowic, skąd odjechaliśmy pociągiem do Katowic, by nieco później powrócić na Wirek. Miejmy nadzieję, że niejednego (bądź niejedną) z nas zachwycił klimat ciszy i bliskości Jezusa w tym niezwykłym miejscu... A może i sam duch karmelitańskiej wspólnoty?